TToNN

EU

2018

Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128
https://doi.org/10.22769/JEUH.2020.2.1.113 Original Article

Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods
of Solitary Island and Occupation: A Case Study on the
Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

Ge Tao

Institute of history, Shanghai Academy of Social Sciences, China, Professor

E-mail: getao@sass.org.com
(Received 24 Jan 2020 : Accepted 30 Apr 2020)

ABSTRACT

Right before the outbreak of the War of Resistance Against Japanese Aggression (1937-1954), the Great
Eastern Broadcasting Station (GEBS) was established in Shanghai under the aegis of the Ministry of Foreign
Affairs of Japan (MOFA). Prior to the launching of the GEBS, Japan had not owned similar radio stations
in China for years. As a result, the Embassy of Japan in China held rounds of discussions on the plan and
Japanese governments, ranging from the MOFA, the Navy, the Army, the Ministry of Communications
(MOC), and NHK-Japan Broadcasting Corporation (Nihon Hoso Kyoku) provided financial, technological,
and equipment support. In the mid-1930s when the Sino-Japanese relations became intensified, the GEBS
assumed the primary role of disseminating government policies to over 30,000 Japanese expatriates in
Shanghai to make sure that they could remain settled while supporting military endeavors of the Japanese
army once the war between China and Japanese broke out. After 1937, the GEBS became an essential
propaganda tool to advance imperial policies of Japan. Although the station differed from the Army-
controlled Greater Shanghai Broadcasting Station (Dai Shanhai Hoso Kyoku) in many aspects, it was in line
with the latter in terms of advancing wartime ideology of the Japanese empire. As the Japanese-occupied
areas were enlarged, target audience of the GEBS also expanded to Chinese people and foreign nationals
when Japanese, English, Russian, and Shanghai-dialect news was broadcast by the station. Suffice it to say
that the GEBS was closely related to wartime propaganda of the Japanese imperial expansion.

Key Words: Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku), Wartime Japan, radio, broadcasting, propaganda

-113-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

I . The Birth and Development of Great Eastern Broadcasting Station
(GEBS)

Shanghai was the birthplace of China’s radio broadcasting and served as the nexus of radio
during the Republican period (1912-1949). Before the outbreak of the War of Resistance Against
Japanese Aggression (hereafter referred to as the War), Japanese diplomatic missions had realized the
crucial role played by broadcasting in advancing Japan’s imperial ideology. On 11 November 1935,
Ariyoshi Akira, ambassador of the Embassy of Japan in China, sent a six-part comprehensive report
calling for the opening of Japanese-operated radio station in Shanghai to Hirota Koki, the minister
of foreign affairs, via telegraph. The first part reviewed the history of radio broadcasting and foreign-
operated stations in Shanghai as follows. At that time, Shanghai had over a hundred radio stations
and counting, among which five were American, one British, one French, and one engaged in anti-
Soviet propaganda using shortwave at an unknown location. Over forty stations were registered with
the Chinese government. The American and British stations broadcast programs primarily in English
and intermittently in Chinese. The French station, operated by the Alliance Frangaise, broadcast three
times a day for one and half hours per session. This station attracted considerable audience because
of an array of programs including weather forecasts created by the Xujiahui observatory, French
and Chinese tutorials, and the playing of phonograph records in the evening—the only program
in Shanghai offering high-class entertaining at the time. There were also two Chinese-operated
broadcasting stations opened in 1929 under the aegis of Shanghai Daily News Agency (Shanghai riri
xinwenshe) and in 1933 by Xinchang trading company (Sing chang yang hong). Both stations quickly
shut down due to poor management. In contrast, there was no Japanese radio broadcasting despite
the fact that over 30,000 Japanese expatriates comprised the largest foreign community in Shanghai.
Under the circumstances, it was imperative to launch a Japanese-operated radio station for the local
community."”

The second part of Ariyoshi’s report openly acknowledged the role of radio as a powerful tool
of propaganda. Most radio stations in Shanghai were so underfunded that their programs always
played records. But many audience wished to listen to speeches and live music and report. Japanese

diplomatic missions thus concluded that radio broadcasting had yet reached its full potential as a

1) The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting Station (including
Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700. (_-i##GE)E (K
RHCER ORI T & 2),/ 4 1. BIOTS006700, SME#5MEskAHE)

-114-



Ge Tao, Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods of Solitary Island and Occupation: A
Case Study on the Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

propaganda tool to advance the Japanese imperial ideology in China where more Chinese people were
interested in learning Japanese language and its national policies. Initially policy-makers considered
relying on powerful Japanese radio stations to broadcast programs overseas using longwave signals,
but few in China at the time could afford expensive longwave receivers. As of June 1935, programs
aired long-distance by the NHK in Shanghai had a discouraging response from the audience owing
to the aforementioned reason. In the end, Japanese government was determined to open a local radio
station as an important propaganda tool and a means of communication during wartime.

The third part of the report pointed out that it was free to launch radio broadcasting stations in
Shanghai’s concessions, where government licenses were exempt. Although the Nanjing government
imposed a tentative ban on private radio stations on 24 November 1932, it was inapplicable to
Shanghai’s International Settlement and French Concession which did not implement any regulations
on radio stations.

The fourth part was a cost estimate of launching a radio broadcasting station in Shanghai as
follows. 1) Startup costs: 3,000-yuan for one 50-watt broadcasting transmitter; 20,000-yuan for
one 1,000-watt transmitter; 1,500-yuan for equipment of the broadcasting studio. 2) Daily costs of
1,245 yuan including salaries for a Japanese announcer-cum-clerk, three announcers broadcasting
in Chinese, English, and Russian, one technician, one coolie labor, monthly rental for the premises,
machine repair fee, and honoraria for guest speakers. The report predicted that if the radio station
could share offices with Japanese-operated newspaper offices or musical instrument stores, monthly
expenses could be reduced below 1,000 silver dollars. If the station was not subsidized by the
Japanese government, it must rely on advertising revenue as a major source of income.

The fifth part explained the reason for commissioning the NHK to launch a radio station in
Shanghai because they were well-funded, technologically-advanced, and experienced in comparison
to Japanese expatriates who were already overburdened by public affairs in the concessions.

The sixth part of Ariyoshi’s report drew up three rules to be observed by related parties upon
launching the station in Shanghai. 1) The Consulate General of Japan in Shanghai should supervise
any news reported by the station and guarantee that the Japanese Army garrisoned in Shanghai and
expatriates could gain access to the station at any time. 2) The power system, radio frequency, radio
wave of the station may use local standards as reference. However, because the Nanjing government
prohibited any radio stations from broadcasting political news except the Nanjing Central Radio
Broadcasting Station, it may send interference signals to the Japanese station to disrupt its political
news broadcasting. As a result, Japanese station should bring forward relative measures to cope with
it. 3) News broadcast by the station shall be in Japanese, Chinese, English, and Russian because

people of different national origins resided in Shanghai. Meanwhile, the station must be prepared to

-115-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

broadcast programs originally aired in Japan.

Before the Embassy of Japan submitted the aforementioned report to the MFA, it had already
notified the plan to the Japanese Army garrisoned in Shanghai which promised to lobby the central
Japanese government for greater support. The Embassy of Japan also suggested that the radio station
in Shanghai could be launched concurrently with its counterpart in Manchukuo to cut budget.”

Shortly after receiving Ariyoshi’s report, Hirota began arranging with related parties about
launching the station and soon dispatched technicians from the Ministry of Communications (MOC)
to Shanghai for on-site preparation. After careful research, the Japanese government decided to
acquire an existing local radio station, which was more cost-effective. On 24 March 1936, Ariyoshi
updated minister Hirota on the progress of acquisition. He reported that the name of the intended
acquisition was XQHA owned by an American named Howard and located in the International
Settlement. This station had gained certain popularity in Shanghai but the owner planned to depart
from Shanghai in late March and thus planned on selling it for 10,000 silver dollars. A certain
Chinese buyer made an offer of 8,000 silver dollars but the seller had not accepted it. If Japan could
purchase it with cash, then the buyer was willing to offer a slight discount. Ariyoshi indicated that
since this American station was in good location and its equipment in excellent condition, acquiring it
would be a better choice instead of launching a new station from scratch. Given rapid changes taking
place in Japan and the World, Ariyoshi urged Hirota to make a decision soon so that Japan would own
a radio station in Shanghai.”

Unfortunately, MOFA soon underwent reorganization and Ariyoshi and Hirota both resigned. The
succeeding minister of foreign affairs, Arita Hachiro, and the deputy ambassador to China, Wakasugi
Kaname, nevertheless continued to work on launching the radio station in Shanghai. On 28 April
1936, MOFA cabled Wakasugi that given the importance of a Japanese station in Shanghai, its startup
costs and monthly expenses would be subsidized by MOFA, the Navy, the Army, Manchukuo, and
NHK. MOFA was aware that it was unsafe and unreliable if funding for a radio station came from
advertising income and donations from local Japanese trading firms and expatriates when the primary

purpose of the station was for the sake of disseminating official ideology of the Japanese empire.” On

2) Ibid.

3) “No. 188 (Great).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting
Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700.
CRE—/VGE, TRERERKIRGER #EREEHS 7 & 4), /481, B10075006700, SMHESHMCSkER)

4) “No. 7757 (1936).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting
Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700.

-116-



Ge Tao, Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods of Solitary Island and Occupation: A
Case Study on the Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

May 20, officials from MOFA, MOC and NHK held a joint meeting and had extensive discussions on
this issue.

After the meeting, preparatory works for launching a radio station in Shanghai officially started.
MOFA regularly informed the Japanese Embassy in China about the progress of fundraising and
gave detailed instructions on choosing premises for the station. In August 1936, the acquisition of the
American-owned XQHA station was made. On August 21, the station began its formal broadcasting
after the completion of initial testing. On December 9, the station was relocated to the business
premises of Dalian Steamboat Co. Ltd (Darien kisen kabushikigaisha) under the aegis of the NHK,
Japanese telecommunications in Shanghai, and Japanese Army and Navy. Before long, the station
was officially named the Great Eastern Broadcasting Station.

Among the four radio announcers of the station, two were Japanese, one Chinese and one American.
From acquiring the XQHA to the GEBS’s official broadcasting, Japanese government only notified
China’s Ministry of Communications without official registration. On 19 August 1936, the Nanjing
government dispatched a representative who requested the deputy ambassador to China Wakasugi
to obtain government license for the recent purchase of the American station. However, Wakasugi
rejected such request on the basis of the extraterritorial privilege enjoyed by Japan. On August 20,
local telegraph bureau notified the station’s manager—Takagi—that neither did Chinese government
endorse the acquisition nor permit the station to resume broadcasting unless Takagi applied for
government license.” Initially Japan continued to ignore the request of the Chinese government. Half
year later, MOFA realized that the Chinese government still stood firm in its request and thus ordered

Takagi to obtain an official license from the Nanjing government for the station.

(BRI AR, TREHCER KRGS ERGEH S 7 & 4)/ 8 1, B10075006700, ShEESIMLE
FHEH)

5) “No. 16207 (1936).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting
Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700.
CEARII —ATOLRE", TREHCRR(KRIGER PR S 7 & 2), /281, B10075006700, ShHE5HR
SORVER)

-117-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

II. The GEBS in the War

The War broke out in an all-round way in July, 1937. The GEBS, at the behest of the regime in
Tokyo, tried its best to broadcast the dispatches from Domei News Agency, the official propaganda
outlet of the Japanese Empire, and other news on current affairs in three languages—1Japanese,
English and Chinese. The number of broadcast sessions were increased accordingly. The GEBS’s
goal was to eliminate all the rumors against Japan and stabilize the Japanese expatriates as far as
possible. China and Japan all used radio as a tool of propaganda and at the same time interfered with
each other’s operation of radio. Japan targeted the Nanjing-based Central Radio and Guommindang
(the ruling Nationalist Party) aimed squarely at the GEBS.”

In the wake of August 13 Incident (1937), the situation was suddenly tense. The Chinese army
bombed the GEBS. But it did not bring any damages to the radio. Bombing caused power outages
and the GEBS stopped broadcasting on August 17. In the light of the important role that radio played
in war, the Japanese military gave full support to the GEBS and helped it resume its programs on
September 3. Japan's MOFA, the Imperial Army and the Japanese Navy agreed to share equally the
GEBS’s cost. In order to improve the war propaganda, the GEBS decided to employ more editors
and more newscasters and pay them special allowances. MOFA estimated that the GEBS’s monthly
cost would be increased to approximately 1,500 silver dollars. At the same time, the Japanese Army
planned to set up a radio station and have full control over it.

On September 3, 1937, when the GEBS resumed its programs, the station was bombed again by
the Chinese army. The aerials were destroyed and the GEBS had to shut down. The Japanese spent
two days repairing the broken equipment. On September 5, the GEBS could be heard again. MOFA
took measures to improve the GEBS’s performance in the hope that it could play a greater role in the
war propaganda. First, the GEBS extended its programs to greater areas and bettered the quality of
broadcast by using more powerful equipment. Second, the GEBS prepared some shortwave programs

for the domestic audiences in Japan.”

6) “No. 17270 (1937).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting
Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700.
(BRI —EZEORE", TREHER (KRGS  HERREH S 7 &4)/ 48 1, B10075006700, ShEEsMR
SRLEE)

7) “No. 22172 (1937).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting
Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700.
(CBARNI2 Z= B8, T RRIORR (KRBCER #ERBRTH S 7 & 2) /8] 1., B10075006700, ShEAIIR

-118-



Ge Tao, Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods of Solitary Island and Occupation: A
Case Study on the Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

In December, 1937, the GEBS finished its renovation project. In the meantime, the Japanese Army
complete the work building Greater Shanghai Broadcasting Station (GSBS). The GSBS actually
made use of the equipment of Guomindang’s Shanghai Radio Station. In addition, the Shanghai
Japanese Club set up a small radio station. The bureaucrats from MOFA, the Ministry of Army (MOA),
the Ministry of Navy (MON) and MOC constituted the Editorial Committee for Radio Programs
(ECRP). ECRP played a guiding role in the production of the GEBS and GSBS'’s programs. Both
the GEBS and the GSBS were governed by the Japanese military. In March, 1938, MOFA appointed
Japan’s deputy consul in Shanghai to the post in charge of the GEBS. The GEBS’s twice-weekly
Russian program debuted on April 18.” The GEBS started to build a radio tower in Suzhou, with a
view to strengthening the war propaganda in this region.

The Japanese army captured Nanjing and Shanghai. In the light of the changed situation, the
regime in Tokyo decided to ask MOFA to be fully in charge of the GEBS. In doing so, Tokyo hoped,
MOFA could propagandize the aggressive war in a more subtler manner than that of the military.
Accordingly, MOFA alone bore the GEBS’s total cost. As regards the important policies respecting the
propaganda targeting China, MOFA’s China Radio Commission (CRC) conducted a close cooperation
with the Japanese military and MOC. In July, 1938, Hidaka Shinrokuro, the Japanese Consul General
in Shanghai, submitted a report on Japan’s radio operation in China to Ugaki Kazushige, the head of
MOFA. The report said, since the Marco Polo Bridge Incident, driven by the need to propagandize
war in China, the GSBS was set up; the GEBS, improved; and the Japan Telecommunication
Administration’s 1 KW shortwave transmitter, installed, in accordance with the changing situation.
CRC worked collaboratively with other departments. When the Battle of Xuzhou ended and the
Battle of Wuhan was fighting, small radio stations were set up in Nanjing and Hangzhou. The report
suggested Japan work out a program targeting the audiences of the central China and use radio to
ideologically guide the Chinese in the occupied areas.” The Central China Radio Association (CCRA),

which was jointly set up by the Japanese government and a puppet regime in China, was exactly the

SURLER)

8) “No. 11041 (1938).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting
Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700.
(BERI13 ——OM—mg", "REHRRCRRIER HERHEH S 7 & 2),/ 281, B10075006700, SMEESI
SURLER)

9) “No. 2154 (secret).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai Broadcasting
Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075006700.
CRERE TS, "HRERRR(KRBCER g S 7 & 4) /2|1, B10075006700, ShEETIR -
FIEH)

-119-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

brainchild of the suggested program. CCRA aspired to, by virtue of a global propaganda program and
the substantial improvement of radio equipment, strengthen the new puppet government’s authority,
pacify the occupied areas, and fulfill the Sino-Japanese cooperation. According to CCRA, the GSBS
and the GEBS would played a leading role in the propaganda targeting the central China.

Il. The Unique Shanghai-Dialect Radio Programs

One of the GEBS’s programs—Shanghai-Dialect News—was very distinctive. GEBS broadcasted
its programs in four languages—Japanese, English, Russian and the Shanghai dialect. Take the
programs of September, 1937 for example. There were sixty sessions (twice a day) of Japanese,
English and Russian broadcasting and thirty sessions (once a day) of Shanghai-dialect broadcasting.
The total time of Japanese program was 8 hours and 12 minutes; English, 11 hours and 5 minutes;
Russian, 8 hours and 56 minutes; and Shanghai-dialect, 5 hours and 5 minutes.'” Obviously, the
Shanghai-dialect program was the shortest.

Where the specific content of the Shanghai-dialect program was concerned, the present author

numerates what the GEBS aired from February 1 to 14 in 1939."

Date Content

Hitler’s speech

Feb. 1 The residents in Linhai, a county in the eastern Zhejiang, were undergoing much suffering.

There was a blizzard in Chicago.

10) “No. 3638 (general).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater Shanghai
Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting
Association): B10075006700. ("I3@5 =N =/\8%", "HEHRRCKRIGER  FEREEH S 7 & 2) /28 1,
B10075006700, MY sLALAR)

11) “No. 2 of Supplemental Book (February, 1939): The Shanghai-dialect session with the broadcaster surnamed Zheng.”
The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 4 of Greater Shanghai Broadcasting Station (including
Great Eastern Broadcasting Station and the Central China Broadcasting Association): B10075007000. (“5Ifi58 =+ BZ
AR A BUE RS =2 — 2 SRR T+ 7 o4 =7, T LEHEER(KRHGER  #hREm LI &4)/ 5
#|4 5, B10075007000, 4hE54h5shRIeR)

-120-



Ge Tao, Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods of Solitary Island and Occupation: A
Case Study on the Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

Date Content

The China Association for Inland River Transportation (CAIRT) sent a telegram to Wu

Peifu, one of the military strongmen, asking him to peacefully save the country.

The Standing Committee of Guomindang’s Central Committee (SCGCC) would have a

Feb. 1 meeting in the next day.

Guangxi made great effort to build the defense work.

The violence perpetrated by Guomindang’s army on the southern bank of Qiantang River.

Roughly 200,000 Wu Peifu’s troops surrendered.

Shanghai Customs increased by 5% the tariffs.

A curfew was imposed on Leizhou, Guangdong.

Wang Delin died.

Peng Dongyuan commented on the comeback of Wu Peifu.
Feb. 2

Japan enthusiastically developed the industry of coal liquefaction.

Japanese handsomely donated to Chili suffering an earthquake.

The key points of Zhejiang-Jiangxi Railway were all destroyed.

Muslims in Ningxia discussed the anti-Chiang Kai-shek campaign.

Germany demanded the rehabilitation of its colonies.

There would be spring tides in Huangpu River.

Hiranuma Kiichiro, the Japanese Prime Minister, said only when Sanmin zhuyi (the Three

People’s Principles) was significantly revised, would a new East Asia be created.

Feb. 3 Refugees arrived after the Japanese army’s capture of Henan.

The population of Chongqing decreased sharply.

The British overseas Chinese refused to fund General Wu Peifu.

In Leizhou, the confrontation between the Communist and Guomindang armies was

exacerbated.

Shanghai Customs made an announcement respecting all ships.
Feb. 4

Meningitis broke out in Yanping, Beijing.

-121-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

Date Content

A cargo ship owned by a British company was attacked by bandits in Liuhe, Taicang.

The Japanese army crushed the remaining Guomindang’s army in Hebei.

150 captives were released and became the alternate policemen.

He Yingqin was appointed the Chairman of Guizhou; and Chen Cheng, the Minister of

National Defense.
Feb. 4

The Supreme Council of National Defense was no more than a Communist agency of

mobilization.

Great People Society did its best to preach the people’s moralism.

The British authorities paid attention to the Soviet Union’s relations with neighboring

countries.

Chiang Kai-shek transferred the Central Army to Xi'an and the Guomindang-Communist

confrontation was increasingly intensified.

General Sugiyama Hajime donated to the refugees.

It is whispered that Ma Hongkui, a warlord in the northwest China, started to attack the

Communist army.

Feb. 3 Yu Xuezhong might stage a munity.

Students in Guangxi did not want to join the army.

The police security team did an excellent job in the expedition against guerrilla.

The Japanese army crushed the guerrilla along Beijing-Xiamen Railway.

Guomindang’s army in Xiushui, Jiangxi, was defeated.

Wang Jingwei resolved to ally with Japan, reject Russia, and make China strong again.

The aliens in Guling, Jiangxi, replied to the Japanese army.

The Japanese air force bombed Guangxi.

Feb. 6 The Spanish government would move the capital to a new place.

The Japanese Southern China Area Army (JSCAA) launched air strikes on Lian County
and Shaozhou, Guangdong.

The progress of the battle in Shandong.

-122-



Ge Tao, Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods of Solitary Island and Occupation: A
Case Study on the Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

Date Content

Feb. 6 The surrendered troops of Tongjing (of Shandong) and Huzhen (of Zhejiang) joined the
eb.
appeasement force.

JSCAA sent people to receive a great number of entertainment supplies in Beijing.

The government of north China offered loans for the spring ploughing.

The Society for Improvement of Cotton Production in North China.

Feb. 7 There was a strong opposition to the military training of women in Guangdong and
eb.
Guangxi.

An announcement made by Wuhan Security Council.

The Guomindang army did its best to defend the western Wuhan.

In one month, 7,600 dead bodies of Guomindang’s army were found in the north.

The departments of special tasks of the Japanese army and navy handsomely donated to

Shanghai’s relief fund.

The primary schools in Moxi, Anhui, started to teach Japanese.

The number of flights from Shanghai and Zhejiang increased.

Feb. 8 Japanese ships were discovered in Dinghai, a town in the eastern Zhejiang.
eb.

The Japanese military extended the deadline of the withdrawal of aliens in Guling,

Jiangxi.

Japan was strengthening the agency in charge of the National Spiritual Mobilization

Movement.

The Osaka Political and Economic Institute formulated its year plan (1939).

The violence perpetrated by the Guomindang government.

The world should immediately recognize the Spanish government founded by Bando

Nacional.

Feb. 9 In Shanghai, there were approximately over 300,000 jobless people.

The refugee camps in Beijing would be disbanded by the end of March.

The head of Japanese Society for Thankfulness was going canvassing in China.

Two missing Germans returned alive.

-123-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

Date Content

The Reformed Government of the Republic of China decided to increase its diplomatic

presence.

Feb. 9
The Japanese air force struck hard at Gui County and Qinzhou, Guangxi.

It is rumored that Yu Xuzhong and his troops submitted to the authority of Wu Peifu.

Pingyuan and Guyuan, Gansu, were bombed by the Japanese battleplanes.

The heads of Spain’s republican government were determined to make peace.

Germany demanded all reserve troops to join the drill.

The progress of the Japanese army’s landing at Hainan Island.

The Japanese army cut off the Guomindang army’s transportation lines in Hainan.

Feb. 10
The Guomindang government in Chongqing was frightened by the Japanese army’s

landing at Hainan.

Guomindang’s army in Guangxi was in an extremely difficult position in the wake of the

Japanese army’s landing at Hainan.

Chiang Kai-shek’s government still dreamed vainly peace and concurrently looked to

Europe and the United States for support.

Germany and Italy expanded significantly their arms.

The steamship Alexandra was sunk at Yanglinkou in this morning.

Explosion in London’s railway station was reported.

The French government would recognize Franco’s Spanish government.

The Japanese army’s capture of Haikou.

Feb. 11 The process of the Japanese army’s landing.

The Japanese army made an unprecedented achievement.

The Japanese army continued to fight in Hainan.

The commander of Guomindang’s navy abandoned Hainan.

The Japanese army’s capture of Hainan threatened Vietnam.

The overseas Chinese in Hong Kong anticipated the coming huge change.

-124-



Ge Tao, Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods of Solitary Island and Occupation: A
Case Study on the Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

Date Content

Firecrackers were banned in the French Concession.

An tomb dedicated to unknown fallen soldiers would be built in Tokyo.

The head of Guangzhou Security Council discussed the Hainan Incident.

The residents in Haikou were setting up the Security Council.

Feb. 12
The Japanese air force bombed Guomindang’s fronts in Hainan.

The United States had no alternative but to sit back when the Japanese was taking Hainan.

The losses of Guomindang’s army (centered in Wuhan) in this month.

The poor performance of French pilots.

The Japanese army took over Haikou Customs.

A consulate general was set up in Haikou.

In Lanzhou, 18 Chinese warplanes were shot down; and 20, destroyed.

The war communiqué respecting the battle of Hainan.

Feb. 13 Fujiyama Aiichiro donated 3,000,000 yen in commemoration of his late father.

The French ambassador to Japan asked Japan to clarify the Hainan Incident.

Kondo Nobutake, the commander of Japanese navy, inspected Haikou.

The Guomindang government in Chongging was in a difficult position due to the people’s

revolt.

Shanghai’s stock market declined sharply due to Japan’s capture of Hainan.

A new project was started at Shemen (one of the city gates), Suzhou.

Japan’s House of Peers passed an announcement of thanks.

Feb. 14 Kondo Nobutake ordered the Japanese troops in Hainan to march forward.

The Japanese army landed at Sanya and occupied the streets.

The physical features of Sanya

A branch of Bank of Communications would be set up in Saigon, Vietnam.

-125-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

The broadcasters of the GEBS’s Shanghai-dialect program were all Chinese. What they read was
strictly in accordance with the propagandic motifs selected by the Tokyo regime. These alleged news
focused on the prowess of Japanese warlords, the peaceful movement, anti-Communism, vilifications
against the Guomindang government in Chongqing and the exaggeration of contradictions between
Guomindang and the Communist Party of China (CPC). Occasionally there were several pieces of
Japanese and international news. To what extent did the Shanghai residents receive these news is still
open to discussion.

To sum up, the GEBS was MOFA’s megaphone for Japan’s war policy. It was the third radio
station operated by Japan in Shanghai. The GEBS was the only extant Japanese radio in Shanghai
before the outbreak of the War. Japan's MOFA, MOC, MOA and MON fully supported the GEBS,
providing money, technology, equipment and managerial and operational guidance. The GEBS’s
mission was that, at the behest of MOFA and the Japanese military, did its utmost 1) to propagandize,
interpret and whitewash Japan’s invasion of China; 2) to inculcate the Japanese fascist-militaristic
ideology in Shanghai’s Japanese expatriates; and 3) to mobilize the Japanese in emergent situation.
Due to the expansion of Japan’s occupied areas in China, the Shanghai-centered GEBS later extended
to most parts of the east China. In order to augment the propagandic role that it could play as far as
possible, the GEBS broadcasted the news in Japanese, English, Russian and, uniquely, the Shanghai
dialect. It must be pointed out that MOFA played a pivotal role in the operation of the GEBS
and exactly for this reason the GEBS’s style was different from that of the radio—the GSBS, for
instance—run by the military. In the wake of the outbreak of the Pacific War, Japan’s basic policy
respecting the radio stations in Shanghai became crystal clear. To be specific, Japan’s Shanghai-
based radio station must serve the war and disturb and damage the enemy’s radio and those operated
by the countries other than China. And at the same time, Japan should make use of the radio run by
the puppet governments in China to pacify the Chinese and reconstruct their ideology. To achieve
these, the Japanese military shut down the Anglo-American radio stations and China’s patriotic anti-
Japanese radio in Shanghai and as a consequence the number of radio stations in Shanghai was
significantly decreased. In the meantime, Japan tried its best to improve the GEBS’s performance and
make it more influential and more acceptable. Thus, the GEBS did not cancel the English news but
instead increased the sessions read in the mandarin Chinese and the Shanghai dialect."

Since the 1920s, radio was widely used in the world. A kaleidoscopic array of states took

12) “A Draft Plan of Reconstructing the Broadcasting Station in Shangahi,” in Reconstructing Shanghai (Shanghai:
Shanghai Institute of City Planning, 1942). ("3 2 MT 2 GRS O FRR B (R) 1 EFEERR S . EEhmmize
2.194 24)

-126-



Ge Tao, Japanese Broadcasting in Shanghai during the Periods of Solitary Island and Occupation: A
Case Study on the Great Eastern Broadcasting Station (Daito Hoso Kyoku)

pleasure in using this new mass media to propagandize the national policies and mobilize the
people and making it an efficient tool in the service of specific political endeavors. When radio was
growing increasingly prominent, the Nazi Germany, the Fascist Italy and the sadistically militaristic
Japan rose. The three evil states sharply grasped radio and invested huge money in developing
the broadcasting industry, with a view to turning radio into a powerful propaganda tool whereby
the whole country, society and the masses could be more effectively mobilized. In the 1930s, the
militaristic Japan built radio stations not only in its own land but also in its colonies and sphere of
influence. The GEBS was a perfect embodiment of Japan’s endeavor. Reexamining the history of the
GEBS and changes taking place in its programs might shed new light on the militaristic Japan’s effort
to propagandize the war policy, inculcate fascism in Japan’s national spirit , and turn the Japanese into

war machines.

Ethical considerations
Ethical issues (including plagiarism, informed consent, misconduct, data fabrication and/or
falsification, double publication and/or submission, and redundancy) have been completely observed

by authors.

Conflict of Interests

The authors have no conflict of interests to declare.

References

“No. 188 (Great).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater
Shanghai Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central
China Broadcasting Association): B10075006700.

“No. 2154 (secret).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater
Shanghai Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central
China Broadcasting Association): B10075006700.

“No. 7757 (1936).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater
Shanghai Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central
China Broadcasting Association): B10075006700.

-127-



Journal of East-Asian Urban History, Vol. 2 No. 1, June 2020. pp. 113-128

“No. 16207 (1936).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater
Shanghai Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central
China Broadcasting Association): B10075006700.

“No. 17270 (1937).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater
Shanghai Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central
China Broadcasting Association): B10075006700.

“No. 22172 (1937).” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 1 of Greater
Shanghai Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central
China Broadcasting Association): B10075006700.

“No. 2 of Supplemental Book (February, 1939): The Shanghai-dialect session with the broadcaster
surnamed Zheng.” The Archives of Ministry of Foreign Affairs of Japan, Division 4 of Greater
Shanghai Broadcasting Station (including Great Eastern Broadcasting Station and the Central
China Broadcasting Association): B10075007000.

Shanghai Institute of City Planning. (1942). Reconstructing Shanghai. Shanghai: Shanghai Institute
of City Planning.

-128-



